Als je een soort van technisch nieuws te volgen, ik weet zeker dat je hebt gehoord over Pebble – de wegloper Kickstarter succesverhaal dat heeft verkocht meer dan $7 miljoen waarde van horloges vrijwel’s nachts.

Het project werd gelanceerd door een 25-jarige kerel en een paar vrienden. Zoals met veel succesverhalen wendden ze zich als laatste redmiddel tot Kickstarter nadat ze door een aantal (regretfulte) durfkapitalisten waren afgewezen.

Ik las vandaag een artikel uit New York Times en het citeerde een van hun critici, Robert Fabricant – de VP van een groot ontwikkelingsbureau – “die twijfel werpt” op hun succes:

De heer Fabricant zet, net als anderen in zijn vakgebied, vraagtekens bij het idee dat het mogelijk was om de traditionele routes naar de bouw van een bedrijf te omzeilen, met name door middel van een service als Kickstarter. Zij zeggen dat jonge, onervaren zakenmensen adviseurs, mentoren en een netwerk van steun nodig hebben om hen te helpen de problemen aan te pakken die zich kunnen voordoen.
Wat jonge en onervaren zakenmensen nodig hebben is minder mensen zoals Mr. Fabricant – mensen die ervan uitgaan dat je hersenen niet in staat zijn tot logica, rede of onderzoek totdat je haar grijs wordt. Mijn advies: als iemand de zinsnede “jong en onervaren” noemt – een zin die ik honderden keren in mijn leven heb gehoord – doe dan precies het tegenovergestelde van wat ze suggereren. Voor financieel advies kunt u terecht bij assurantiekantoor Utrecht.

Een innovatieve mentaliteit en een set van cojones zullen elke dag van de week “ervaring” op prijs stellen – en als deze jongens slim genoeg zijn om uit te komen met een product dat 50.000 mensen besteld hebben – voordat het product zelfs bestond – ben ik er zeker van dat ze slim genoeg zullen zijn om mentorschap te zoeken (en een mentor die niet anti-youth is, om te booten).

Vergeet niet:”Ondernemerschap is het zoeken naar kansen zonder rekening te houden met de middelen die momenteel worden beheerd” (Howard Stevenson). Als je een geweldig idee hebt – met name een innovatief idee dat de gevestigde weg overstijgt – negeer dan de mensen die je vertellen dat er geen snelkoppelingen zijn, mensen die je vertellen dat je op een bepaalde manier over dingen moet of moet gaan. Dat is de typische partijlijn die The Man voedt om je de Way of Doing Things te beschermen.

Oscar Wilde zei dat “alles wat populair is verkeerd is” – een citaat waarvan ik denk dat het universeel van toepassing is op zakelijke situaties, vooral in deze ongelooflijk spannende sfeer van innovatie waardoor we op dit moment vooruitgang boeken.

Ik juich de nieuwste miljonairs van het blok toe – verstorende vernieuwers, ik groet u!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *