We hebben allemaal verhalen gehoord over de workaholic corporate-type zonder persoonlijk leven, of de gedreven ondernemer met een unieke focus op business. Maar in werkelijkheid kunnen we veel leren van het bedrijfsleven – ideeën, praktijken en filosofieën die kunnen worden toegepast om een gemakkelijker, bevredigender en productiever leven te leiden.

Ik heb een paar favorieten die ik van mijn ondernemende oorlogskas ben overvallen en met succes in mijn dagelijkse routine heb geïmplementeerd. Volg mee als we saai corporate jargon transformeren in zenachtige awesomeness.

Zakenman mediteren
Vandaag gaan we onze stoffige zakelijke concepten nieuw leven inblazen.

1. In het bedrijfsleven leer je meer over het concept van verzonken kosten. Ik ben verbaasd hoe weinig mensen buiten de zakenwereld zich bewust zijn van dit idee, laat staan dat ze het toepassen op hun persoonlijke leven. Een verzonken kost is een kost die al is uitgegeven en niet terug te verdienen is. Bij het plannen van de toekomst en het bepalen van het lot van een project moet u alleen kijken naar de extra kosten die nodig zijn om het project te voltooien.

Mensen hebben de neiging om beslissingen te nemen op basis van wat ze al hebben besteed (tijd/money/effort), in plaats van te beslissen of het nog steeds zinvol is om door te gaan met vooruitgaan (“Ik heb al de borgsom betaald voor de huwelijksreceptie, ik kan nu niet meer terugkomen” komt in gedachten. De term “irrationele escalatie van engagement” beschrijft dit fenomeen.

Enkele voorbeelden:

Lezen. Ik heb dit al eens gelezen, ik kan ook de blog post afmaken.”Wacht…. blijf lezen. Ernstig.
Relaties. Ik ben ellendig, maar ik heb er 3 jaar in geïnvesteerd – ik kan niet weggaan.
Auto’ s. Ik kan nu geen nieuwe auto meer kopen, ik heb net $1.000 betaald om het te laten repareren. Ik zal gewoon betalen om deze weer te repareren.
Loopbaan. Ik haat mijn baan, maar ik ben hier al 5 jaar. Als ik nog 5 jaar doorbrengen, maak ik manager.
Onlangs heb ik een weekendreis geboekt via een reisbureau. Een paar dagen voordat ik zou vertrekken, nodigde een goede vriendin/chef extraordinaire me uit voor een zeer speciaal diner dat ik echt niet wilde missen. Ik had de reis al van tevoren betaald, dus het geld dat ik aan de reis besteedde was een verzonken kost – of ik nu op reis ging of naar het diner ging, het geld was weg.

Zonder die verzonken kosten te negeren, kon ik alleen naar de twee opties kijken: ga op reis of ga naar het diner. Dat maakte de beslissing om naar het diner te gaan veel gemakkelijker. Als bonus kon ik een gedeeltelijke terugbetaling krijgen op de reis. Score!

2. Kerncompetenties en uitbesteding

Als je werkt voor een bedrijf of naar business school gaat, maken deze twee woorden waarschijnlijk dat je wilt werpen. Ze worden eindeloos in je hoofd geboord.

Elk bedrijf moet zijn kerncompetenties identificeren en focussen. Voor Apple creëert dat consumentenelektronica waar mensen van houden. Apple is geen expert op het gebied van productie – Apple maakt zelfs niets. Zij besteden het grootste deel van hun productie uit aan een bedrijf genaamd Foxconn. Uitbesteding stelt hen in staat om meer tijd te besteden aan hun sterke punten.

Ik ben van mening dat je alles moet uitbesteden wat mogelijk is waar je niet van houdt – dan blijf je zitten met een schema vol dingen die je graag doet. Wat een betere manier van leven?

Ik haat absoluut het behandelen van medische rekeningen. Telkens als ik naar de ER ga, wat minstens eenmaal per jaar lijkt te gebeuren, beland ik in een berg absurd verwarrende medische rekeningen. Ze maken ze verwarrend om een reden – dus mensen als ik (zonder kerncompetentie om patiënten over patiënten te schroeven) raken in de war en betalen rekeningen die ze niet zouden moeten betalen.

Ik vecht vuur met vuur en arm zelf met een expert. Voor $16,50 per uur heb ik een medisch factureringsspecialist ingehuurd op Elance. com (een website voor freelancers). Ze wikkelde een jaar waard van rekeningen in een kwestie van uren, en het geld dat ik zal besparen met haar beroepen zal betalen voor haar lonen en dan een aantal. Pluspunt, het vasthouden aan de verzekeringsmaatschappijen is waanzinnig bevredigend.

Voor het uitbesteden van taken adviseer ik Elance, Taskrabbit of Gereed.

PS. Kunt u mij helpen mijn marketing uit te besteden door dit bericht te delen op Facebook?

3. Eerste in, eerste uit (FIFO)

Dit verwijst naar een waarderingsregel voor het toerekenen van voorraadkosten (ik weet wel: spannend spullen). Laten we eens kijken naar het voorbeeld van mijn kettlebell bedrijf.

Ik heb bijvoorbeeld 10 eenheden op voorraad, en ik ontvang er nog eens 10 van mijn fabriek. Als ik een bestelling krijg voor één ketelbel, verzend ik dan een van de 10 ketelbeltjes die ik op voorraad had, of een van de 10 ketelbeltjes die ik net heb ontvangen? Als u werkt volgens het FIFO-principe, verzendt u eerst de oudste inventarisatie (d. w. z. de eerste inventariszending die binnenkomt is de eerste zending die uit gaat). Kruidenierswinkels gebruiken FIFO – als je een kruidenierswinkel met LIFO hebt gerund (de nieuwste voorraad gaat het eerst uit), zou je een berg verwende melk en rotte eieren hebben. Daarom wordt de verse melk achterin het kruideniersloket geplaatst – ze proberen de oude inventaris op te duwen.

In je leven kun je in de verleiding komen om te werken aan de nieuwste taken die je kunt bedenken – de nieuwste e-mail in je inbox bijvoorbeeld. Dit laat u een achterstand van oud, onafgewerkt werk achter dat blijft hangen in het vagevuur van de uitstelbehandeling. Ga terug in het figuratieve magazijn, graaf de oude, lelijke inventarisatietaken uit en stuur ze naar buiten. Je zult je beter voelen als je een schone, frisse en opgeruimde geest hebt.

4. De 80/20 Principe en ontslagen mensen

Het 80/20 Principe
80% van het voordeel van 20% van het werk.
Succesvolle bedrijven voeren routinematig 80/20 analyses uit over alle aspecten van hun bedrijf – waarvan 20% van onze klanten 80% van onze omzet vertegenwoordigt? Welke 20% van onze klanten zijn verantwoordelijk voor 80% van onze hoofdpijn? Zodra deze vragen zijn beantwoord, gaan ze op zoek naar meer klanten zoals de eerste, en knippen ze de laatste los.

Gebruik deze lens om uw leven te evalueren. Welke 20% van uw activiteiten leveren 80% van uw tevredenheid? Welke 20% van uw vrienden geeft u 80% van uw problemen?

Het voordeel van de baas zijn is dat ik mensen kan ontslaan. Nou ja, als ik werknemers had, zou ik dat kunnen (alles wat ik doe is uitbesteed of geautomatiseerd, dus ik ben een bedrijf van één. Maar ik kan aannemers afbranden, ik kan leveranciers ontslaan en ik kan klanten naar eigen goeddunken ontslaan. Denk wat – je bent de baas van je eigen leven en hebt absolute controle over wie of wat je associeert met jezelf.

Brand naar believen.

5. Wees Lean.

In het bedrijfsleven, is er slanke productie, lean enterprise, lean production, lean leadership – het is allemaal samen aangeduid als “Lean.” Dit is een school van denken dat bedrijven aanmoedigt om elke productiepraktijk die geen waarde toevoegt aan de eindklant te elimineren. Voorbeelden van Lean zijn te vinden in bijna elk veld – Toyota gebruikte Lean principes om van een klein niemand te transformeren naar’s werelds grootste automaker. In de geneeskunde wordt het de “minimale effectieve dosis” genoemd – de kleinste hoeveelheid medicijnen die nodig is om het gewenste effect te bereiken.

Peter Drucker zei beroemd:”Nergens is niets zo nutteloos als het efficiënt doen wat helemaal niet gedaan zou moeten worden,” en dat citaat is bij mij gebleven. Het is geloof in dit principe dat de slimme werknemer (je) scheidt van de harde werker (elke andere werknemer).

Hier is hoe je Lean kunt zijn:

a. Definieer de “eindklant” van uw leven. Dit zal meestal jezelf en je geliefden zijn. Maak een lijst.

b. onnodige processen elimineren. Dat betekent dat je elke activiteit die geen waarde toevoegt aan de eindklant moet uitschakelen – dit zijn taken die je uit schuld of gewoonte hebt ondernomen, maar die je helemaal niet leuk vindt om te doen.

c. De productietijd verkorten. Voor elke activiteit die wel waarde toevoegt, verkort u de tijd die het kost om die activiteit te voltooien. We moeten allemaal geld verdienen, maar dat betekent niet dat je acht uur per dag moet werken. Om minder tijd te besteden aan geld verdienen, ben ik twee bedrijven gestart en geautomatiseerd – nu werk ik een paar uur per week en maak ik meer geld dan voorheen.

d. Inventaris verminderen. U kunt dit interpreteren zoals u wilt – maar ik zie het als het elimineren van overbagage die niet bijdraagt aan uw geluk. Daaronder vallen mensen die niet aan je leven toevoegen, woede of wrok blijven hangen waar je niet mee te maken hebt gehad, of zelfs kleding die je niet meer draagt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *