Ik heb een speciale test bedacht die een getreuzelaar snel kan onderscheiden van de algemene bevolking – maak je geen zorgen, je zult je geen ding voelen. Het spijt me echter te moeten zeggen dat uw test positief is teruggekomen.

Mensen die dingen voor elkaar krijgen – of,’ georganiseerde freaks, zoals ik ze noem – lezen geen artikelen over uitstelgedrag. Het onderwerp is er gewoon niet op van toepassing. In feite lezen deze mensen helemaal geen zelfhulpblogs. Ze zijn te druk bezig met het doen van spullen zoals kleur coderen hun kalender of het tekenen van een kaart van de inhoud van hun bagage (ernstig).

Als procrastinator is de kans dat u een systeem gaat volgen omgekeerd evenredig met de complexiteit van het systeem. In de termen van leek: houd het eenvoudig of je gaat van de wagen vallen.

Ik heb zo’ n systeem geïmplementeerd en het heeft mijn leven veranderd – een leven dat eerder geplaagd werd door gemiste deadlines, kansen en algemene stress. Klinkt vertrouwd? Ik zal je laten zien hoe het onder de sprong is gedaan.

Laten we beginnen met de fundamentele logica achter het systeem:”je geest is voor het hebben van ideeën, niet vasthouden” – een axioma dat ik voor het eerst heb geleerd van productiviteit goeroe David Allen. De menselijke geest is een ongelofelijke machine – het fungeert als incubator voor creatieve ideeën en als opslagmedium voor een eindeloze hoeveelheid gegevens. Uw geest is echter bedraad om gegevens op te roepen op uw commando. Het voert jammerlijk uit wanneer verwacht wordt dat het die gegevens automatisch zal dienen.

Ik weet zeker dat je me kon vertellen wat de verjaardag van je moeder is, wat haar favoriete bloem is (gele rozen – man, ik ben een goede zoon), en het feit dat je verondersteld wordt om je moeder een cadeautje te krijgen op haar verjaardag. Maar hoewel je al die informatie kent, weet je hersenen niet instinctief dat je een week voor haar verjaardag een herinnering moet sturen, of wel? Het stuurt u een reeks willekeurige herinneringen op zijn gemak.

Ooit gezien een loterij tekening? Er is een grote wervelmachine met tientallen rondvliegende ballen en om de paar seconden komt er een bal tevoorschijn en krijgen we het getal te zien. Dat is veel zoals hoe je hersenen werken – je hebt een constante werveling van ideeën, verplichtingen, verplichtingen, verplichtingen, wensen en verlangens die rondzweven. Af en toe duiken die ideeën op – niet noodzakelijk op het optimale tijdstip of in een bepaalde volgorde. Het is frustrerend.

Wanneer een bepaald gegeven niet langer dagelijks nodig is, vindt het een permanente woning en parken zelf. Toen je in de middelbare school zat, had je de namen van verschillende soorten wolken die in je hoofd zweefden (ik denk ik). Je moest het onthouden voor een test, maar nu je volwassen bent en je weet dat informatie volkomen nutteloos is, heb je die gegevens weggegooid en het benadrukt je niet langer.

Het punt is dat je hersenen zullen blijven jongleren – en dus stress – over elk stukje gegevens dat geen vaste thuisbasis heeft. Je hersenen zullen iets niet loslaten totdat ze weten dat de taak zal worden uitgevoerd.

Voer de To-Do Lijst in.

Laten we een ding recht krijgen – ik haat to-do lijsten. Nou, dat was ik in ieder geval al gewend. Ik haatte ze evenzeer als ik haat tegen de mensen die ze schreven (en bijna net zo veel als de mensen die suggereerden dat ik ze schreef).

Voor een procrastinator is het schrijven van een te doen lijst ongelooflijk pijnlijk. Het dient als een herinnering aan alle onopgeloste en slepende problemen die ons zorgen baren. Maar dwaas jezelf niet om te denken dat de stress niet bestaat als de to-do-lijst niet wordt geschreven – in feite legt je hersenen voortdurend de nadruk op stuurautomaat (je hersenen zijn daar groot in). Deze baselines stress beïnvloedt uw stemming, uw slaap, uw prestaties en vooral uw vermogen om taken rationeel te verteren en ze gedaan te krijgen.

De waarheid is dat de to-do-lijst het krachtigste instrument is om uitstel en aansluiting bij de productieve minderheid van de samenleving tegen te gaan. Ik geloof dat de meeste to-do-lijsten niet voldoen aan een van de twee oorzaken:

1. De to-do-lijst is niet volledig of onvoldoende,

2. De to-do-lijst maakt deel uit van een groter, ingewikkelder systeem.

We gaan beide kwesties aanpakken – maar het echte geheim van onze To-Do-lijst is zijn kwaadaardige tweeling: de Undone List.

De lijst ongedaan maken

Het is een simpel concept, echt. We gaan een lijst bijhouden van alle dingen die je bewust niet hebt besloten te doen. Ik heb het woord bewust benadrukt omdat we je uit het patroon van onbewuste vermijding moeten halen – de gewoonte om zeurende taken door de barsten te laten glippen. De Undone List staat op de achterkant van uw To-Do lijst.

Het is prima om die huurfilm niet terug te sturen, niet je beste vriend terug te roepen, of het huisvuil niet weg te halen – zolang je maar actief de beslissing neemt om het uit te stellen. Het is niet OK om te blijven doen alsof het je geest wegglijdt.

Nu, zonder meer, hier is hoe de To-Do en Undone List samenwerken.

Geboden van Zack’s To-Do en Undone List.

1. De lijst moet fysiek worden opgesteld.

Meer in het bijzonder, de lijst is een 8,5 x 11,75? gele juridische pad. Elektronische lijsten hebben een manier om zichzelf te verbergen – je vergeet ze gewoon te bekijken. Een juridisch kussen staart u aan. De kleur geel grijpt de aandacht en de juridische uitspraak geeft je meer ruimte om te schrijven.

2. Er is slechts één lijst.

Indeling in aparte lijsten is uitdrukkelijk verboden. Werken, thuis, privé – het maakt niet uit. Het gaat allemaal op de lijst.

3. Niets ontsnapt aan De lijst.

Alles wat je moet doen – letterlijk alles – moet op De lijst staan. Geen enkele taak is te groot of te klein om te ontsnappen. Om uw lijst te beginnen, besteedt u 15 minuten aan het schrijven van elk ding dat u kunt bedenken. Ernstig. Op dit moment.

4. De taken moeten onmiddellijk aan de lijst worden toegevoegd.

Zodra je aan een taak denkt, schrijf het dan op De Lijst. Als je het niet bij je hebt (schaamte op je), stuur jezelf een e-mail vanaf je telefoon. De enige uitzondering hierop is een taak die in de volgende twee minuten kan worden voltooid – deze taken moeten altijd onmiddellijk worden uitgevoerd.

5. De lijst moet dagelijks worden herschreven en geprioriteerd.

Elke ochtend moet u De lijst herschrijven en uw taken in volgorde van aflopende moeilijkheidsgraad ordenen. Begin bovenaan en je wordt altijd beloond met een gemakkelijkere taak. Deze tip heb ik geleerd uit Steve Pavlina’s boek Persoonlijke Ontwikkeling voor Smart People.

6. De lijst ongedaan maken.

Last but not least, kijk elke ochtend naar The List en kies de top drie items die je de dag ervoor vermeden hebt. Flip de lijst om en schrijf ze op.

Zeg het dan hardop:”Vandaag besluit ik om __________ (task 1) niet af te ronden omdat het voor mij te moeilijk is.

Als u zich belachelijk voelt als u iets als,”vandaag, ik besluit niet om Anchorman terug te keren omdat het voor mij te moeilijk is om te doen,” vandaag besluit ik dan om van uw ezel af te komen en het te doen die zeer seconde.

Als u besluit om het op de Undone List te laten staan, houdt u dan bij hoeveel dagen het daar is geweest. Elke dag opnieuw leest u het zo:

Vandaag besluit ik om ____________ (taak 1) niet te voltooien omdat het voor mij te moeilijk is. Ik heb besloten het niet te doen voor X dagen.

Je zult merken dat de meeste taken die je onbewust hebt vermeden, in feite ongelooflijk snel en gemakkelijk te doen zijn zodra je je er bewust van bewust bewust van bewust bent geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *